Tisztelettel és szeretettel hívunk mindenkit a Pictorial Collective: Petőfi utcák népe – Szubjektív fotós látlelet a magyar társadalomról fotótárlat megnyitására a Pannonhalmi Bencés Gimnázium Galériájába 2024. május 10-én, pénteken 17:00 órára (9090, Pannonhalma Várkerület 1.). A kiállítást megnyitja Virágvölgyi István, a kiállítás kurátora.
Pictorial Collective: Petőfi utcák népe
– Szubjektív fotós látlelet a magyar társadalomról
(Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, 2023. június 22. – október 1.)
Kiállító fotográfusok: Bácsi Róbert László, Bődey János,
Hirling Bálint, Mohai Balázs, Móricz-Sabján Simon †, Pályi Zsófia,
Stiller Ákos, Urbán Ádám és Végh László, a Pictorial Collective tagjai
A születése óta eltelt két évszázadban divat volt azon töprengeni, mit gondolna
ma Petőfi. Mi inkább arra voltunk kíváncsiak, hogy ha most indulna
vándorútjára, vajon mit látna: Hogyan élnek ma a magyarok?
Petőfiről nevezték el a legtöbb utcát Magyarországon, ha egymás mellé tennénk
mind a 2800-at, az Atlanti-óceánig is eljuthatnánk. A Pictorial Collective
dokumentarista fotós kollektíva kilenc tagja a Petőfi utcák 266 ezer lakóját
fotózta az elmúlt másfél évben. A képeiken kirajzolódó, határon túlra is
átnyúló képzeletbeli Petőfi utca a mai magyar társadalomról ad szubjektív
látleletet.
Petőfi Sándor kultusza már a 19. században nagyra nőtt, az pedig szinte
burleszkbe illő, ahogy az elmúlt kétszáz évben minden politikai rendszer
magához próbálta hajlítani az aktualizált Petőfi-képet. A gyorsan nemzeti
vátesszé emelt Petőfi iránt senki nem maradhatott közömbös, így az összes
rezsim róla nevezett el rengeteg keze ügyébe kerülő művelődési házat,
könyvtárat, laktanyát és utcát. A több hullámban futó közterület-átnevezési
kampányok pedig elkerülték Petőfit, akiről például a keményvonalas sztálinista
Rákosi-diktatúrában is tonnaszámra nevezték át az addig Habsburgokról
elnevezett magyarországi utcákat. Persze nem a települések legfontosabb
közterületeit, hiszen azokat a kommunizmushoz közvetlenül köthető embereknek és
jelszavaknak tartogatták, ezért fotósaink is inkább a falvak és városok
mellékutcáiban kutakodtak.
Az elmúlt két évszázadban rengeteget mozdult előre a világ és benne
Magyarország is. Többet fejlődtünk a reformkor óta, mint az államalapítás óta
addig eltelt 800 évben összesen. Persze volt honnan, Petőfi korában a
társadalom nagy része még írástudatlan zsellérekből állt. A Pictorial Collective
mai fényképeit elnézve azért mégis erősen kétséges, hogy „a bőség kosarából
mindenki egyaránt vehet”-e már, és Petőfi valószínűleg nem gondolná ma sem,
hogy „megálljunk, mert itt van már a Kánaán”. [1]
A képeken nem a mélyszegénység és a nyomor a szembeötlő, mert nem is ezzel
találkoztak leggyakrabban a fotósok országjárásuk során, hanem a szürkeséget
szépítgető népi barkácsesztétikával, ami gyakran a létbizonytalanságot hivatott
elfedni. Pedig környezetünk folyamatosan visszahat ránk. De vajon a név tényleg
kötelez és működik a genius loci, a hely szelleme? Fontos, hogy kiről nevezzük
el az utcáinkat? Hatással van Petőfi szellemisége egy Petőfiről elnevezett
általános iskola tanulóira?
Petőfi verseiben közérthetően fogalmazott, ahogy a dokumentarista fotográfiák
elsődleges jelentése is könnyen dekódolható. De a versekből és a fényképekből
is, pláne a teljes fotóanyagból sokkal több kiolvasható: az egész több, mint a
részek összessége. Ha újabb kétszáz év múlva visszanéznek utódaink, mit látnak
majd? Végképp elnéptelenedett falvakat, vagy inkább további rohamos fejlődést?
Idővel minden fénykép érdekessé nemesül. Próbáljunk meg ezekre a jelenünket
ábrázoló fotókra is inkább egy képzeletbeli jövő perspektívájából rátekinteni,
tanulságos tapasztalás lehet, különösen Petőfi sorait fejben tartva:
Mögöttem a múlt szép kék erdősége,
Előttem a jövő szép zöld vetése;
Az mindig messze, és mégsem hagy el,
Ezt el nem érem, bár mindig közel.
Ekkép vándorlok az országuton,
Mely puszta, vadon,
Vándorlok csüggedetten
Az örökkétartó jelenben. [2]
Virágvölgyi István
kurátor
[1] Petőfi Sándor: A XIX. század költői (részletek), Pest, 1847. január
[2] Petőfi Sándor: Mögöttem a múlt…, Szalkszentmárton, 1846. március 10. előtt
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése