2025. április 3., csütörtök

Filmtörténeti szakkör (3.)

 

https://kritikustomeg.org/film/515/zerkalo-tukor-1975

 

FILMTÖRTÉNETI SZAKKÖR

1.       Stanley Kubrick: A dicsőség ösvényei (1957)

2.       Lewis Milestone: Nyugaton a helyzet változatlan (1930)

3.     Andrej Tarkovszkij: Tükör (1974)

4.       Jim Jarmusch: Halott ember (1995)

5.       Kaneto Shindo: Onibaba (1964)

6.       Huszárik Zoltán: Szindbád (1971)

7.       Andrej Tarkovszkij: Tükör (1974)

 

 

 


A „filmtörténeti szakkör” harmadik vetítését április 3-án, csütörtökön, 19.30-kor kezdjük a Díszteremben. Minden érdeklődőt szeretettel várunk. A vetítés után rövid reflexióra lesz lehetőség.

 

Andrej Tarkovszkij: Tükör [Зеркало] (1974, szovjet, felirattal, 108 perc)

 

[Egy középkorú férfi visszaemlékezik életére, gyermekéveire, családjára, kapcsolataira. Az emlékezet mozaikcserepei, mint tükörcserepek hullnak szét az időben. Az emlékezés előhívja a múltból azokat az alapvető etikai és morális problémákat, amelyek a tudatalattiból törnek a felszínre. Az önmagával való szembenézés, a permanens önreflexivitás állandó meditatív állapotot eredményez, amely szükségszerűen vezet el a tökéletes szellemi abszolútum, a hit kérdéséhez. Tarkovszkij önéletrajzi elemekkel átszőtt alkotása hitvallás a művészetnek az emberi lélekre gyakorolt hatásáról és a művészek morális felelősségéről.]

 

Tarkovszkij így vallott a mű gondolatiságáról:

Az emlékek költőisége általában szertefoszlik, ha a konkrét eredetükkel ütköztetjük őket. Biztos vagyok benne, hogy az emlékezet ezen jellemzőiből kiindulva kidolgozható az a valóban egyedülálló alkotói elv, amely alapul szolgálhat a lehető legérdekesebb film elkészítéséhez. Eszerint a hős tetteit, magatartását és az eseményeket vezérlő logika külsőleg felbomlana, a hős emlékeit, ábrándjait mesélné el. Ez anélkül adna lehetőséget egyfajta mélyebb jelentés kifejezésére, egy különös személyiség megjelenítésére és a hős belső világának feltárására, hogy őt magát ábrázolnánk, helyesebben szólva nem úgy mutatnánk be őt, ahogyan ezt a hagyományos dramaturgia szerint készült filmek teszik. Ez az eljárás valamelyest rokon vonásokat mutat a lírai hős irodalmi, poétikus megjelenésével: ő maga nincs jelen, de mindaz, amire gondol és ahogyan ezt teszi, világos és határozott elképzelést alakít ki róla. A későbbiekben ily módon épült fel a Tükör.”

 

Néhány olvasnivaló:

https://konyvvizsgalok.blogspot.com/2015/04/andrej-tarkovszkij-tukor-film.html

https://misc.bibl.u-szeged.hu/45040/1/iskolakultura_1996_006_007_075-084.pdf (pdf)

https://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=8002 (1980-ból)

 

A rendezőről és filmjeiről röviden:

https://filmtett.ro/cikk/ablakok-andrej-arszenyevics-kilencven-evere-tarkovszkij-portre

https://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=609

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

MOZI (65.)

   https://kritikustomeg.org/film/335/mephisto-1981   Szabó István: Mephisto (1981)