Február 13-án, csütörtökön, 19.30-kor folytatjuk a 11. évfolyam számára meghirdetett filmtörténeti sorozatot a Díszteremben. Minden érdeklődőt szeretettel várunk. A vetítés után rövid reflexióra lesz lehetőség a Díszteremben:
Alfred Hitchcock: Hátsó ablak [Rear Window] (1954, amerikai, felirattal, 113 perc)
[A fényképész L. B. Jefferies törött lába miatt ágyhoz van kötve. A férfi egyetlen szórakozása a szomszédok életének megfigyelése. A fényképész különös figyelmet fordít a Thornwald házaspárra: Lars Thornwald házaló ügynök, aki munkája mellett beteg feleségét is ápolja. Egy nap a nő eltűnik. Jefferies arra gyanakszik, hogy a férj meggyilkolta az asszonyt. Magánnyomozásába bevonja gyönyörű barátnőjét, detektív barátját és az ápolónőjét. A további fejlemények drámai befejezést hoznak.]
[A film egy atipikus krimi abban a tekintetben, hogy jó darabig azt sem tudjuk biztosan, hogy történt-e egyáltalán gyilkosság.
Tulajdonképpen egy kamaradarabot látunk, hiszen a fotós apartmanját szinte el sem hagyjuk.]
[A film legnagyobb erénye, legegyedibb pontja maga a színhely. Hitchcock a csaknem zárt hátsó udvart, és az ezt körülölelő házakat – benne a lakásokat – egy nagy díszletként építtette meg. Ebben az egy hatalmas térben zajlott a forgatás, viszont szinte kizárólag Jefferies szemszögéből, az ő szobájának ablakából látjuk a történéseket. Azonban eme látszólagos korlát ellenére sem egysíkú vagy unalmas a látványvilág, hiszen a mozi sokszereplős lett a nagy szomszédság részletes bemutatása és szerepeltetése által. A különböző építészeti stílusok jellegzetességeit mutató épületdíszletek, az egyes lakók változatos karakterei is mind oldják a helyszín korlátait. Tulajdonképpen azért lett olyan kiemelkedő film a Hátsó ablak, mert olyan varázslatos, egyedülálló atmoszférát kapunk benne, amit maga a direktor és még sokan mások is megpróbáltak azóta utánozni - kevés sikerrel.]
[A kukkolás, a mások intim életébe történő titkos (vagy akár illegális) bepillantás nem újkeletű dolog. Hitchcock azt vizsgálja a filmben, hogy miből fakad az emberek egymás iránti szinte kényszeres kíváncsisága. Mindezt egy olyan korban, amikor még nem létezett az internet, nem voltak okostelefonok, számítógépek, a valóságshowkról nem is beszélve.]
A film készítéséről és utóéletéről:
https://ectopolis.hu/film/hollywood-i-aktak-64-hatso-ablak-1954/
https://fidelio.hu/vizual/hitchcock-hatso-ablakanak-titkai-138922.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése