Balthazar Korab fotói
A New York-i
Manhattan emblematikus épületei, valamint az amerikai álom
megtestesülésének egyik építészeti jelképe volt a World Trade Center
1970-es évek elejére felépült két ikertornya. Bár a 2001. szeptember
11-én bekövetkezett terrortámadás során megsemmisült landmark
épületkomplexummal egy optimizmussal teli korszak ért véget, ugyanakkor a
Magyarországról elszármazott építész és építészeti fotográfus,
Balthazar Korab (1926–2013) évekig tartó munkájának köszönhetően
páratlanul gazdag fotódokumentáció őrzi egy meghatározó korszak
jelképerejű architektúrájának emlékét.
A
Budapesten született Balthazar Korab (Koráb Boldizsár) már jónevű
építész és keresett építészeti fotográfus volt, amikor a tervezőasztalon
megszületett a New York-i World Trade Center ikertornyának minden
tekintetben nagyra törő terve. Az Emery Roth és Jamaszaki Minoru által
tervezett ikertornyok fotografálására magát Korabot kérte fel a
tervezőpáros, aki addigra komoly referenciákkal rendelkezett az
építészeti fotográfia területén. Korab a Budapesti Műszaki Egyetem
Építészmérnöki Karán kezdte el tanulmányait, de 1949-ben Franciaországba
emigrált. Építészmérnöki diplomáját végül a párizsi Ecole des
Beaux-Arts abszolválása után szerezte meg. Néhány év Le Corbusier
mellett töltött munka után, az ötvenes évek közepén Amerikába települt,
ahol a legendás építész, Eero Saarinen irodájában helyezkedett el.
A Saarinennel közös munka mozdította el Balthazar Korabot az
építészeti fotográfia irányába, amit olyan páratlan igényességgel
született fotódokumentációk fémjeleznek, mint a New York-i John F.
Kennedy International Airport ikonikus TWA terminálja, vagy a St.
Louis-i Gateway Arch. Mindezek mellett Korab rendszeresen fotografálta
sok más mellett Mies van der Rohe, Breuer Marcel, Louis Kahn és Richard
Meier számos korszakos jelentőségű épületét. Közben arra is jutott
ideje, hogy Ausztráliába elszármazott építészkollégájával, Kollár László
Péterrel negyedik helyezést érjenek el a Sidney-i Operaház
tervpályázatán, ahol végül a dán Jørn Utzon lett a befutó.
A főként 4x5 inches Linhof Technikát és 8x10 inches Deardorff
kamerát használó, mobilabb helyzetekben középformátumú Hasselbladdal is
fényképező Korab építészeti fotográfiájának kvintesszenciája lett a
World Trade Centerről éveken át készült fotódokumentáció. Korab
stílusára és képalkotó gondolkodásmódjára jellemző, hogy a fény, az
árnyék és a kompozíció gondos megválasztásával igyekezett feltárni és
reprezentálni egy épület lényegét. Nemegyszer használta – nem csak
enteriőrökben – a mesterséges és a természetes fény kombinációját, hogy
építészeti jellemzőket, köztük jellegzetes formai jegyeket, mélységeket
és textúrákat emeljen ki képein. Fotográfiai munkásságában Korab gyakran
kutatta a természeti világ és az épített környezet kapcsolatát,
miközben építészmérnöki gondolkodása révén minden egyes fotográfiájával
igyekezett közvetíteni a befogadó számára a tervezői szándékokat és az
adott épület érzelmi hatásait.
„Egy fényképnek nem csak azt kell megmutatnia, hogy hogyan néz ki egy épület, hanem azt is, hogy az milyen érzelmeket kelt.”
Balthazar Korab fotóhagyatéka mintegy 530 ezer felvételt tartalmaz,
melyet a washingtoni Library of Congress őriz. Ennek a
gyűjteményegyüttesnek az elhelyezése arra is rávilágít, hogy a
Magyarországról elszármazott Korab 20. századi munkássága kiemelt helyet
foglal el az Egyesült Államok kulturális, művészeti és
társadalomtörténeti emlékezetében.
Balthazar Korab képeiből ezen a linken található egy válogatás.
https://punkt.hu/2025/01/23/egy-magyar-fotografus-balthazar-korab-egyedulallo-kepanyaga-a-world-trade-centerrol/
New York - Manhattan
World Trade Center
MOZIFILMEKBEN
BECÉZŐ SZAVAK
GYILKOS MEZŐK
HARRY ÉS SALLY
JÁKOB LAJTORJÁJA
FÜST
HOLDKÓROSOK
BOSSZÚVÁGY
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése