https://kritikustomeg.org/film/1713/the-tragedy-of-macbeth-macbeth-1971
November 20-án, 19.30-kor a Díszteremben folytatjuk a filmtörténeti vetítéseket. Minden érdeklődőt szeretettel várunk. A vetítés után rövid reflexióra lesz lehetőség.
Roman Polanski: Macbeth [The Tragedy of Macbeth] (1971, angol, felirattal, 141 perc)
[A Macbeth a bűnbeesés és a gonosz pusztításának következményeit megjelenítő drámai vízió, arról szól, hogyan hatol be a gonosz az emberi lélekbe, alattomosan, úgy, hogy először észre sem vesszük, majd egyre nagyobbá nőve terjeszkedni kezd és mindent megsemmisít, ami az útjába kerül. A mindent felemésztő gonoszság végül saját magát pusztítja el.
A Macbeth története végig egy szálon fut, kizárólag a hadvezérből gyilkosság által királlyá váló figura tragikus útjára koncentrál. Nem nevezhető külön szálnak Lady Macbeth vonala sem, aki férjével együttműködve ugyanazt az utat járja be, mint ő. Shakespeare rajta keresztül is ugyanúgy a gonosz elhatalmasodását, majd az elkerülhetetlen véget mutatja be.
Van olyan értelmezés is, amely szerint a tragédia főszereplője nem is Macbeth, hanem maga a bűn. A Shakespeare-i életműben a Macbeth az a mű, amelyben a legerőteljesebb a sötét, természetfeletti erők jelenléte, annyira, hogy valóban akár vehetnénk külön szereplőnek, aki aztán megfertőzi mind a főszereplőt, mind feleségét. És ha már feleség, ne feledkezzünk meg a Macbethben nagyon hangsúlyos nemi szerepekről sem! Macbeth és Lady Macbeth házassága a középkori irodalomban, de még Shakespeare műveiben is kiemelkedően meghitt, igazi szerelmi kapcsolat. Macbethet először győztes hadvezérként látjuk, hamar kiderül azonban, hogy valójában gyenge és befolyásolható, amit felesége ki is használ. Lady Macbeth ördögi terve keresztülviteléhez ott fogja meg férjét, ami a legnagyobb gyengesége egy harcosnak: férfiúi hiúságánál. Minden nőnek díszére válhatna az a zseniálisan felépített érvrendszer, amellyel Lady Macbeth ráveszi férjét a gyilkosságra.
A történet leghíresebb filmes feldolgozása Roman Polanski azonos című alkotása. Polanski 1971-ben készítette filmjét, két évvel azután, hogy a Manson-banda tagjai otthonában ölték meg a rendező várandós feleségét. Súlyos depresszióból felépülve nekilátott a Macbeth filmre viteléhez. A hollywoodi stúdiók nem voltak elájulva az ötlettől, hogy Polanski neve a történtek után egyből egy ilyen véres drámával fonódjon össze, a filmet végül a Playboy-király Hugh Hefner támogatta meg jelentős összeggel.
Mint minden jó adaptáció, ez sem ragaszkodik foggal-körömmel az eredeti szöveg minden sorához. Polanski egyedi látásmódja kiváló összhangban áll a darab sötét hangulatával, a rendező koncepciója ötletes és rendkívül hatásos. Polanski számtalan olyan szimbólumot használ, amelyek csak filmen működnek. A feldolgozás középpontjában a szereplők pszichéje áll, a véres cselekedetek a fejekben és a lélekben végbemenő torzulások következményeiként jelennek meg.]
Leírás, háttér-információk:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Macbeth_(film,_1971)
A rendezőről és filmjeiről részletesen:
https://filmtett.ro/cikk/roman-polanski-portre
Iván testvér és Csordás Zoltán tanár úr 2024 tavaszán útjára indított egy filmklubot a 11. évfolyamnak és a filmek rajongóinak FILMTÖRTÉNETI SOROZAT címmel - kezdetben havonta, majd hetente - csütörtök esténként.
Íme a filmek:
26. Roman Polanski: Macbeth (1971)
25. Andrzej Wajda: Hamu és gyémánt (1958)
24. Jiží Menzel: Szigorúan ellenőrzött vonatok (1966)
23. Miloš Forman: Tűz van babám! (1967) 2025/2026
22. Luis Bunuel: A szabadság fantomja (1974)
21. Jim Jarmusch: Halott ember (1995) /filmtörténeti szakkör/
20. Kaneto Shindo: Onibaba (1964) /filmtörténeti szakkör/
19. Federico Fellini: Amarcord (1973)
18. Huszárik Zoltán: Szindbád (1971) /filmtörténeti szakkör/
17. Steven Soderbergh: Solaris (2002)
16. Andrej Tarkovszkij: Tükör (1974) /filmtörténeti szakkör/
15. Andrej Tarkovszkij: Solaris (1972)
14. Lewis Milestone: Nyugaton a helyzet változatlan (1930) /f. sz./
13. Stanley Kubrick: A dicsőség ösvényei (1957) /filmtörténeti szakkör/
12. Alfred Hitchcock: Hátsó ablak (1954)
11. Henri-George Clouzot: A félelem bére (1952)
10. Vittorio de Sica: Biciklitolvajok (1948)
9. Michael Curtiz (Kertész Mihály): Casablanca (1942)
8. Fritz Lang: M - Egy város keresi a gyilkost (1931)
7. Charles Chaplin: Nagyvárosi fények (1931) 2024/2025
6. Quentin Tarantino: Ponyvaregény (1994)
5. Pier Paolo Pasolini: Máté evangéliuma (1964)
4. Pier Paolo Pasolini: A túró (1963)
3. Jean-Luc Godard: Kifulladásig (1960)
2. François Truffaut: Négyszáz csapás (1959)
1. Fred Zinnemann: Délidő (1952) 2023/2024


























Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése