2025. december 16., kedd

Nicea – a három felekezet közös hitvallása

 Az V. Debreceni Ökumenikus Napokon rendezett konferencián Hortobágyi T. Cirill főapát is előadást tartott. Cirill atya történeti vissza- és előretekintést nyújtott A nyugati és keleti kereszténység 1700 évvel Nicea után című egyháztörténelmi elmélkedésében.

 

Amikor kimondjuk, hogy 1700 év telt el az első niceai zsinat óta, akkor nem csupán egy történelmi eseményt idézünk fel. Nicea ugyanis a kereszténység szívében élő hitvallás kodifikálásának (születésének) pillanata volt: itt mondta ki az Egyház, hogy Jézus Krisztus valóban Isten, „egylényegű az Atyával”, s ez a hitvallás a keresztény hit fundamentuma azóta is.1 Ez az alap közös, ám a kereszténység három nagy ága, a katolikus, az ortodox és a protestáns párhuzamos utakon járnak, és csak ritkán találnak rá – akkor is csak egy-egy témában – a közös útra.

A 325-ben, Nagy Konstantin császár hívására Niceában összegyűlt első egyetemes zsinat máig tartó jelentősége abban áll, hogy megfogalmazta azt a hitvallást, amelyet ma is minden keresztény hagyomány őriz, hiszen az egyetemes keresztény identitás legfontosabb dokumentuma lett: „Hiszünk az egy Istenben, mindenható Atyában, (…) és az egy Úrban, Jézus Krisztusban, az Istennek a Fiában…”2 Az ókori szinódus célja a Fiú és az Atya kapcsolatának tisztázása volt, főként Arius tanításával szemben, aki Jézust csupán a „teremtett lények elsőjének” tartotta. Ez a hitvallás nem csupán doktrína, hanem egy vallomás, a három ágra szakadt közösség közös hangja. Mindannyian valljuk azóta is, amit Athanasziosz így fogalmazott meg: „Ha a Fiú nem Isten, akkor nem is üdvözíthet”.3

A korabeli gyűlés idején, a 4. században még egyetlen keresztény Egyház létezett, azonban a különböző kulturális, politikai normák és szokások eltérő irányba mozgatták Keletet és Nyugatot. Hiába létezett a közös alap, a részegyházak eltávolodtak egymástól. A Nyugat a latin teológiai nyelvet és jogi gondolkodásmódot fejlesztette ki többek között Tertullianus és Szent Ágoston munkája nyomán. A Kelet a misztikus, liturgikus és szemlélődő megközelítést őrizte a Kappadókiai atyák és Aranyszájú Szent János hatására. Kezdetben e két különböző világ nem ellensége, hanem kiegészítője volt egymásnak, talán így is mondhatnánk: az egyik az igazságot rendszerezte, a másik az isteni misztériumot szemlélte.4


Az egyházszakadás és a külön utak

1054-es egyházszakadás („schisma”) hosszú folyamat végére tett pontot, s nem pusztán teológiai, hanem politikai és kulturális tényezők is alakították. Egyrészt a Római Birodalom keleti és nyugati része eltérő utakon haladt, eltérő történeti fejlődést járt be, másrészt a pápa primátusa ellentétben állva a kollegialitás kérdésével mély ellentéteket szült. Az 1054-es kölcsönös exkommunikáció (IX. Leó pápa és I. Kerullariosz pátriárka között) csupán megpecsételte a már régen megindult eltávolodást: a szakadás bekövetkezett és az egyházak külön útra léptek. Látványos pillanat lehetett, amikor 1054. július 16-án a bizánci Hagia Sophia bazilikában Candida bíboros, IX. Leó pápa küldötte a misét megszakítva, az oltárhoz lépett, és ráhelyezte a konstantinápolyi pátriárkát kiközösítő pápai bullát. Válaszul, egy héttel később a Kerulláriosz által összehívott zsinat kiközösítette Róma püspökét. Le kell azonban szögeznünk, hogy a kettészakadás nem a hit elvesztését jelentette, hanem a különböző kifejezésmódok megmerevedését.5

A Nyugaton belül kialakult harmadik utat, a 16. századi fordulat, a reformáció jelentette. Luther, Kálvin és Zwingli nem a hitet tagadták meg, hanem annak megtisztítását tűzték ki célul. Szándékuk az volt, hogy a kereszténység térjen vissza az evangélium magvához: az Ige, a hit és a kegyelem elsőbbségéhez. A protestánsok számára tehát Nicea iránymutatása továbbra is mérvadó maradt, azzal nem szakítottak. Az Ágostai hitvallás első cikke kijelenti: „Egyetlen isteni lényegben három személy van: Atya, Fiú és Szentlélek.”6 A protestantizmus három nagy alapelve – Sola Scriptura, Sola Fide, Sola Gratia – nem a hitvallás tagadása, hanem annak újra személyessé, élővé tétele. Oly módon, hogy az ember közvetlenül, személyesen találkozzon Krisztussal, aki maga az Ige.7

A modern kor kihívásai és az ökumenikus mozgalom

A 18. századi felvilágosodás során az emberi értelem, a racionalitás diadala, a tudomány új kérdéseket vetett fel hit és hagyomány kapcsolatáról. A keresztény gondolkodásnak azóta is szembe kell néznie a szekularizációval, az egyház társadalmi szerepének folyamatos átalakulásával, és azzal a kihívással, hogy miként lehet keresztényként jelen lenni egy sokszínű és egyre individualizálódó világi környezetben. A kereszténység három ága különböző módokon reagált erre a kihívásra. Mindhárom irányzat arra törekedett, hogy a modern világban is élő módon legyen jelen a hit: nem apologetikusan (védekezve), hanem párbeszédet keresve. Nem elzárkózva, hanem tanúságot téve Krisztusról.

A katolicizmus teológiai megújulással reagál erre a kihívásra. Az olyan gondolkodók, mint Karl Rahner,[i] Yves Congar[ii] és Josef Ratzinger, az egyház és a világ viszonyát újraértelmezték, és ezzel megalapozták a II. Vatikáni Zsinat (1962–1965) reformtörekvéseit. A zsinat dokumentumai – például Gaudium et Spes (Az Egyház a mai világban) és Lumen Gentium (Az Egyház, mint Isten népe) – új nyelvet adtak a hit továbbadásához, a párbeszédhez és az ökumenéhez.

Az ortodox teológia ezzel szemben a hagyomány spirituális mélységét erősítette meg, különösen a liturgia és a szemlélődés területén. Gondolkodóik, mint Georges Vasilievich Florovsky[iii] és Vladimir Losszkij, a patrisztikus örökséghez való visszatérést (ún. neopatrisztikus szintézis) hirdették.

Míg a protestáns világ – Barth, Bonhoeffer, Moltmann és mások munkái nyomán – a modernitásra etikai és közéleti teológiával feleltek: a hit nem menekülés, hanem felelősség a világban.[iv]

A II. Vatikáni Zsinat Unitatis redintegratio kezdetű dokumentuma kimondta: „A megosztottság botrány, és mindnyájunkat sürget Krisztus egysége.”14 A protestáns és ortodox egyházak részvételével megalakult 1948-ban az Egyházak Világtanácsa, sorra születtek a közös nyilatkozatok, amelyekben a katolikus és evangélikus egyházak kimondták: „Csak kegyelemből, hit által igazulunk meg.”15 Nem teológiai kompromisszumokat kötöttek, hanem a hitet közösen újrafogalmazták a mai kor emberének.


Fotó: Pannonhalmi Főapátság / Hajdú D. András – Ökumenikus konferencia Pannonhalma 2025

A Pannonhalmi Főapátság, mint az imádság helye és a testvériség hídja élen jár az ökumenikus kezdeményezésekben. Az eddig megszervezett öt nemzetközi ökumenikus konferencia több – egyházi, társadalmi, kulturális és nemzetközi – szinten jelentős. A Főapátság tartósan és tudatosan vállal szerepet a keresztény egységtörekvések és a vallásközi párbeszéd előmozdításában.

Ennek egyik eseménye a 2018 óta minden évben, hamvazószerdán megtartott ökumenikus bűnbánati liturgia, amellyel a húsvéti készület idejét kezdik. Az esemény több szempontból is különleges. Az ökumenikus gesztus jegyében a bencés szerzetesközösség mellett protestáns püspökök, lelkészek is részt vesznek a liturgián, amely a hagyományos felekezeti kereteken túlmutató testvéri szolidaritást fejezi ki. A liturgia a keresztény egység szimbóluma is, mert arra emlékeztet, hogy a hamvazószerda, a nagyböjt kezdete az egyházszakadásokat megelőző ősi keresztény rítus, amely így hangsúlyozza a közös gyökereket, a bűnbánatot, megtérést, az Istenhez fordulást. Együttműködésre hívnak ilyenkor mindenkit, hogy „mozdítsák elő a keresztények egységét, párbeszédre lépve mindenkivel”.  A közös tanúságtételi alkalom azt is megmutatja, hogy a felekezetek valóban együtt gyakorolják a liturgiát, imádkoznak, tanúságot tesznek. Habár ez egy helyi, pannonhalmi esemény, mégis jelzi, hogy lehetséges Magyarországon a felekezetek között élő párbeszéd.

A niceai hitvallás, mint közös horgony

A 21. század kereszténységének mindhárom irányzata ugyanazokkal a sürgető kérdésekkel néz szembe: a hit válsága a posztkeresztény társadalmakban, a változó emberkép (bioetika, AI) és a teremtett világ védelme. Mindegyikre csak közösen adható helyes válasz, amelyhez a nyugat gyakorlatias racionalitása és a kelet spirituális mélysége egyaránt szükséges. A kereszténység súlypontja eközben a Globális Délre helyeződött át, ahol a keleti és a nyugati hagyományok egyaránt jelen vannak. Ilyen kihívások közt a niceai hitvallás ismét és továbbra is lehet közös horgony.

Ehhez többek között fel kell újra fedeznünk a hitvallást – imádságként és nem tananyagként. Közös az ima, amelyben együtt valljuk: „Hiszünk egy Istenben…” A hitvallás akkor élő, ha a szeretetben és közösségben ölt testet: a szolgálatban, az irgalomban, az igazság keresésében. A katolikus, az ortodox és a protestáns pedig együtt, közös hitvallásban tehet tanúságot Krisztusról a világ előtt.

Nicea óta 1700 év telt el. A világ megváltozott, de a hit központja nem, hiszen „Jézus Krisztus tegnap, ma és mindörökké ugyanaz.” (Zsid 13,8) Lehetünk ortodoxok, katolikusok vagy protestánsok – mind ugyanannak a Krisztusnak a testében élünk. A niceai hitvallás így válhat újra élő egységgé. Nem dogmaként, hanem szeretetként és tanúságtételként. „Hogy mindnyájan egyek legyenek” – mondja Jézus. És ha ez újra valóság lesz közöttünk,
akkor Nicea nem a múlt, hanem a jövő kezdete.

 

Források és hivatkozások

  1. Eusebius: Historia Ecclesiastica, X.5–7.
  2. Symbolum Nicaenum (325) – Fila – Juszt: Az egyházi tanitóhivatal megnyilatkozásai, Örökmécs, 1997.
  3. Athanasziosz: De Incarnatione Verbi Dei, 17.
  4. Jaroslav Pelikan: The Christian Tradition, Vol. 1–2. University of Chicago Press, 1971–1974.
  5. Meyendorff, John: Byzantine Theology: Historical Trends and Doctrinal Themes, Fordham University Press, 1979.
  6. Confessio Augustana, Art. I.
  7. Luther Márton: A keresztény szabadságról (1520).
  8. Lossky, Vladimir: The Mystical Theology of the Eastern Church, St. Vladimir’s Seminary Press, 1957.
  9. Barth, Karl: Kirchliche Dogmatik, I/1.
  10. Rahner, Karl: Grundkurs des Glaubens, 1976.
  11. Congar, Yves: Vraie et fausse réforme dans l’Église, 1950.
  12. Florovsky, Georges: Collected Works, Vol. 1–2.
  13. Bonhoeffer, Dietrich: Ethik, 1949; Moltmann, Jürgen: Theology of Hope, 1964.
  14. Unitatis redintegratio (1964), 1–3.
  15. Joint Declaration on the Doctrine of Justification, 1999.
  16. Campbell, Heidi: Digital Religion: Understanding Religious Practice in New Media Worlds, Routledge, 2013.
[i] Rahner, Karl: Grundkurs des Glaubens, 1976.
[ii] Congar, Yves: Vraie et fausse réforme dans l’Église, 1950.
[iii] Florovsky, Georges: Collected Works, Vol. 1–2.



 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Nicea – a három felekezet közös hitvallása

 Az V. Debreceni Ökumenikus Napokon rendezett konferencián Hortobágyi T. Cirill főapát is előadást tartott. Cirill atya történeti vissza- é...